Budapest újra a divat fővárosa? – A fenntarthatóság a középpont a BCEFW-n

divathet

Aki járt már a Budapest Central European Fashion Week eseményein, az tudja, hogy ez a rendezvény nem csupán divatbemutatók sorozata. A BCEFW az elmúlt években lassan, de határozottan kinőtte magát nemzetközi jelentőségű eseménnyé – és 2025-ben ezt újra bizonyította. Idén azonban nem a csillogás vagy a luxus volt a fő üzenet, hanem valami egészen más: a fenntarthatóság.

A szervezők láthatóan komoly erőfeszítést tettek azért, hogy a divathét ne csupán egy látványos programsorozat legyen, hanem platform is, ahol a környezettudatosság, a tudatos vásárlás és az átlátható ruhagyártás is reflektorfénybe kerül. Az esemény ideje alatt több helyszínen is elérhetőek voltak textilgyűjtő konténerek, a látogatók részt vehettek upcycling workshopokon, és külön szekciót kapott a „Conscious Fashion” tematika is.

A kifutókon idén nemcsak hazai tervezők mutatkoztak be – bár a Nanushka, a NINI és a Celeni kollekcióit a magyar közönség mindig kiemelt figyelemmel követi –, hanem a közép-európai régió ígéretes tervezői is lehetőséget kaptak. Ez a nemzetközi nyitás nemcsak divatstratégiai szempontból érdekes, hanem azért is, mert jól mutatja, hogy Budapest nem akar kizárólag lokális központ lenni, hanem regionális divatplatformmá is válna.

Ami a trendeket illeti, idén látványosan visszatértek a természetes anyagok, az oversize fazonok és a pasztellszínek. A könnyed, mégis tudatos szabásvonalak és a „slow fashion” üzenetek egyértelműen jelezték: a jövő divatja nemcsak a stílusról, hanem a felelősségvállalásról is szól. Ez talán közhelynek hangzik, de amikor a kifutón is újrahasznosított anyagból készült estélyit vagy bőrmentes táskát lát az ember, akkor ez az üzenet már nem elmélet, hanem gyakorlat.

A BCEFW egyik pozitív hozadéka, hogy nemcsak a szakmának szól. Egyre több olyan program és panelbeszélgetés jelent meg a programban, amely a „mezei divatfogyasztót” is megszólítja: hogyan válasszunk fenntartható márkát, mikor érdemes vintage ruhát venni, vagy hogyan lehet egy ruhadarabot átalakítani új életre.

A budapesti divathét tehát nemcsak esztétikai élmény volt, hanem gondolatébresztő is. Egyfajta tükör, amely megmutatja, hogy lehet másképp öltözködni – anélkül, hogy lemondanánk a stílusról. Lehet ökotudatosan vásárolni – anélkül, hogy unalmas ruhákat hordanánk.

Úgy tűnik, Budapest nemcsak a termálfürdők és a gasztronómia fővárosa lehet, hanem egy olyan divatfőváros, amely képes a jövő irányait is megmutatni.

Ha ez az irány marad, akkor a BCEFW nemcsak esemény, hanem állásfoglalás lesz – arról, hogy miért is fontos ma, 2025-ben újragondolni, mit is jelent divatosnak lenni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük