Orbán Viktor „digitális hadserege” – Valódi támogatók vagy manipulált online jelenlét?

orban viktor fidesz kormany troll hadserege digitalis polgari kor

Ahogy a politikai közbeszéd egyre inkább az online térbe költözik, úgy válik egyre fontosabbá az a kérdés, hogy a látható népszerűség mögött valódi emberek állnak-e, vagy csupán mesterségesen működtetett hálózatok. A Fidesz és Orbán Viktor esetében számos jel mutat arra, hogy komolyan építenek kamuprofilokra és koordinált digitális kampányhálózatokra.

Szervezett kamuprofil-használat a Fidesz oldalán

A Political Capital 2023-as kutatása legalább 123 olyan Facebook-profilt azonosított, amelyek idegen – gyakran orosz – közösségi oldalakról (pl. VKontakte) származó fotókat használtak, a nevük pedig tipikusan magyar hangzású volt. Ezeket a profilokat úgy hozták létre, hogy azok megbízható civil felhasználóknak tűnjenek, miközben valójában politikai propagandát terjesztettek.

Hogyan működnek ezek a profilok?

  • Feltűnés nélkül csatlakoznak helyi Facebook-csoportokhoz (pl. „Takarítsuk ki a várost”, „Kertészkedők” stb.).
  • Alig posztolnak saját tartalmat, de politikai üzeneteket osztanak meg – legtöbbször kormánypárti üzeneteket vagy ellenzékellenes narratívákat.
  • A profilok fényképei lopott képek – leggyakrabban orosz közösségi oldalakról vagy stockfotó-gyűjteményekből származnak.
  • Kommentháborúkat indítanak, hogy tematizálják a közbeszédet.

Milyen célokat szolgálnak?

  • A Fidesz politikai üzeneteinek erősítése a látszólag civil közösségeken belül.
  • Az ellenzék lejáratása, gyakran lejárató mémek, hamis idézetek vagy erősen manipulált tartalmak révén.
  • A társadalmi diskurzus eltorzítása, hogy a Fidesz-álláspont tűnjön dominánsnak a közösségi médiában.

Kiemelkedő költések a digitális térben

A Fideszhez vagy annak támogatóihoz köthető oldalak (pl. Megafon, Aktuális) a Meta hirdetési adatai szerint sokszorosát költötték politikai hirdetésekre az ellenzékhez képest. Például:

  • Fideszes érdekkörök kb. 4,3 millió eurót költöttek politikai reklámokra.
  • Ezzel szemben az ellenzéki pártok összesen kevesebb mint 1 millió eurót.
  • A „Megafon” nevű kampányplatform több tízmillió forintot költött influenszer-tartalmakra és célzott hirdetésekre.

További ismertetőjegyek a kamuprofilokról

JellemzőLeírás
ProfilképOrosz közösségi oldalakról vagy stockfotó oldalakról származó, hiteltelen képek.
NévMagyaros hangzású nevek, de gyanús profil-URL-ek (pl. idegen nevek maradnak a linkben).
TevékenységHelyi Facebook-csoportokba lépnek be, de csak politikai célból aktívak.
IdőzítésA kampányidőszakokban aktiválódnak, majd elnémulnak.
BarátlistaAlig van kapcsolatuk, gyakran más kamuprofilok az egyetlen ismerőseik.

Nemzetközi figyelmeztetések

Az Euronews és a Balkan Insight riportjai is megerősítették: Magyarországon a politikai diskurzus torzításának egyik fő eszköze az álprofilok tömeges használata. Ezek a profilok összehangolt módon viselkednek, egyfajta „digitális hadseregként”, amely képes tematizálni a nyilvános véleményformálást – akár napokon belül.

Mi következik ebből?

  • A Fidesz digitális jelenléte nem kizárólag valódi emberek támogatásán alapul, hanem részben technológiailag támogatott politikai műveleteken.
  • A látszólag erős társadalmi támogatás sokszor mesterségesen generált, különösen a kommentek és megosztások szintjén.
  • A választások közeledtével várhatóan nő az álprofilok száma és aktivitása, hiszen ezek kulcsfontosságú szerepet játszanak a közvélemény formálásában.

A Fidesz digitális aktivitása mögött professzionálisan felépített, stratégiailag működtetett rendszer áll, amely gyakran valótlan identitásokkal próbál meggyőzni és tematizálni. A kamuprofilok felismerése nem egyszerű, de a mintázatok egyértelműek: lopott képek, egységes üzenetek, politikai célú aktivitás. Ez nem csupán etikai kérdés – hanem a demokrácia minőségének alapvető problémája.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük